POKAn veneet ja perämoottori
POKA omistaa kaksi kalastuskäyttöön soveltuvaa venettä, jotka ovat seuran
jäsenten vapaassa käytössä. Tarjolla on myös pieni perämoottori.
Veneet varataan seuran sisäisesti Veneiden varausjärjestelmä -sivun kautta, josta näet tämänhetkisen varaustilanteen.Moottorivene (Iines)
Tyyppi: Paro 470 Classic
Sijainti: Suomenojan
venesatama
Varustus: Airot, ankkuri,
köysiä, lepuuttajia, haavi. Seuralla on myös jerry-kannuja.
Moottori: Tohatsu 4-tahti
20hp vm. 2016 (kuvassa on edellinen moottori)
Kuvaus: Mainio
kahden/kolmen hengen pieniruokainen kalavene. Pulpettiohjaus, ei
sähkötrimmiä/-kippiä.
Vuokrahinta: 15 euroa per
päivä (valmistuneille 20 euroa per päivä)
Iines on seuran keväällä 2009 hankkima täysimittainen kalavene, jossa kolmekin henkeä kalastaa mukavasti.
Soutuveneistä poiketen Iineksen käyttö ei ole ilmaista, siitä peritään muodollinen käyttömaksu mm. huolto- ja vakuutuskulujen kattamiseksi. Maksun suuruus ja muut olennaiset tiedot on kuvattu oheisissa käyttösäännöissä.
Kaikki Iinestä käyttävät jäsenet ovat velvoitettuja huolehtimaan veneestä. Veneen käyttäjiltä vaaditaan myös merellä veneilyn perustaitoja, ja seuran hallitus haluaa varmistua siitä, että taidot ovat käyttäjällä hallussa. Täten vuoden 2009 hallitus on päättänyt, että veneen käyttäjien tulee olla hallituksen hyväksymiä.
Mikäli Iinestä haluaa käyttää, tulee lähettää vapaamuotoinen hakemus sähköpostitse hallitukselle. Tämä koskee kaikkia jäseniä, riippumatta siitä miten aktiivinen ja kokenut seuran jäsen on kyseessä. Hakemukseen tulee laittaa omia aikaisempia veneenkäyttökokemuksiaan ja voi mainita esim. sen, osaako lukea merikorttia yms. Niille, jotka eivät ole juuri veneilleet, hallitus pyrkii järjestämään koulutusta. Veneen käyttöoikeuden voi saada esimerkiksi kisällöimällä eli käyttämällä venettä kalapäivän hallituksen hyväksymän henkilön valvonnassa. Kisällöintejä voi suorittaa esimerkiksi seuran reissuilla, joilla vene on mukana. Kisällöinnin voi suorittaa myös esim. buukkaamalla kalareissun jonkun hallituslaisen, joka osaa käyttää venettä, matkaan.
Jos veneen käyttöön liittyen tulee kysyttävää, ota yhteys hallitukseen. Käyttösääntöjen ei ole tarkoitus hankaloittaa veneen käyttöä, ainoastaan pyrkiä varmistamaan se, että arvokas vene pysyy käyttökuntoisena mahdollisimman hyvin. Jos sinulla on vähänkin kiinnostusta veneen käyttöön mutta taitoja ei etukäteen ole, ei ole syytä masentua - ota rohkeasti yhteys hallitukseen ja kysele asiasta. Vene on tarkoitettu kaikille jäsenille tasapuolisesti ja mitä korkeampi käyttöaste sille saadaan sen parempi!
Veneen avaimia voi kysellä seuraavilta hallituksen jäseniltä:
- Antti Mertanen, a.mertanen1@gmail.com o4o7438224
Käyttösäännöt
- Venettä saavat käyttää ainoastaan POKA:n jäsenet. Veneessä tulee aina olla vähintään 1 jäsen, jonka hallitus on katsonut päteväksi veneenkäyttäjäksi ja myöntänyt hänelle käyttöoikeuden. Hallitus antaa lyhyen koulutuksen, jos se katsoo, että jäsen ei ole pätevä käyttämään venettä.
- Veneen käyttäjä vastaa veneestä käyttöpäiviensä aikana. Veneen käyttäjäksi katsotaan se POKA:n jäsen, joka veneen on varannut. Mikäli vene vahingoittuu käyttöpäivän aikana, veneen käyttäjä maksaa vakuutuksen omavastuuosuuden, tai mikäli vahinko on vähäinen, voi hallitus määrätä käyttäjän maksamaan sakon, joka menee veneen ylläpitoon ja huoltokassaan. Merkittävästä kolhusta annetaan 30 € sakko. Hallituksen jäsenen tulee aina erikseen tarkastaa kolhun vakavuus. Veneen vahingoittuminen on aina merkittävä lokikirjaan.
- Lokikirjaan merkitään käyttäjä, käyttöpäivä, mahdolliset ongelmat, puutteet tai kolhut. Lokikirjaan voi myös kirjoittaa lyhyen kuvauksen päivästä. Lokikirjaa säilytetään veneessä. Lokikirjan täyttäminen on pakollista.
- Veneen kunto on tarkastettava ennen käyttöönottoa. Jos veneessä ilmenee vaurioita, tulee niistä ilmoittaa ennen veneen käyttöönottoa venemestarille esimerkiksi tekstiviestillä.
- Mikäli käyttäjä laiminlyö veneen käyttöä, hallitus voi evätä jäsenen veneen käyttöoikeuden.
- Veneen voi varata 5 vuorokaudeksi kolmen kuukauden ajanjaksolla.
- Veneen voi varata kerrallaan myös pidemmäksi ajaksi kuin 5 vuorokaudeksi. Pidemmistä varauksista on kuitenkin neuvoteltava hallituksen kanssa.
- Vene on mahdollista varata käyttöön seuraavaksi päiväksi jos se on vapaa, vaikka 5 varauspäivää olisi jo täynnä.
- Vene on aina varattu POKA:n virallisille reissuille, mikäli reissulla venettä tarvitaan.
- Venemestari saa käyttää venettä ilman käyttömaksuja. Hän joutuu kuitenkin varaamaan veneen kuten muutkin.
- Kunniaveneilijöillä Tommi Ullgrenilla ja Anssi Keskisellä on joka vuosi 6 ilmaista käyttöpäivää, jotka he voivat varata 3 kuukautta aikaisemmin. Kunniaveneilijät saavat varata venettä myös normaalisti.
- Maksu veneestä on 15 €/päivä ja valmistuneille 20 €/päivä
- Mikäli varaus halutaan peruuttaa, tulee veneen varaajan perua varaus viimeistään 7 vuorokautta ennen varauksen alkamista. Muutoin varaaja joutuu maksamaan vuokran, mikäli venettä ei kukaan muu ota käyttöön. Esimerkiksi sairaustapauksissa asiasta voidaan kuitenkin neuvotella hallituksen kanssa.
- Hallituksella on ylin päätäntävalta kaikissa veneeseen ja sääntöihin liittyvissä asioissa.
Maksutiedot
Kun haluat käyttää Iinestä, sinun tulee suorittaa käyttömaksu seuraavilla tiedoilla:- Tilinumero: FI04 1432 3500 0629 30
- Saaja: POKA
- Viitenumero: 1232
- Summa: 15 €/20 €
- Tilinumero: FI04 1432 3500 0629 30
- Saaja: POKA
- Viitenumero: 5432
- Summa: 30 €
Muut mahdolliset maksut (korvaukset isommista kolhuista tms) sovitaan erikseen hallituksen kanssa.
Soutuvene (Kuharaato) (tällä hetkellä pois käytöstä)
Kun käytät venettä, pidä siitä myös huolta, onhan se seuran (eli siis myös sinun) yhteistä omaisuutta. Kuharaatoa säilytetään rannalla, joten varo venettä veteen/vedestä liikutellessasi ettei pohja vauroidu rannan kiviin sun muihin esteisiin. Jättäessäsi veneen rannalle varmistu siitä, että se myös pysyy siinä paikoillaan eikä pääse esimerkiksi veden noustessa heilumaan ja hankautumaan rikki. Jos havaitset veneessä merkittäviä vaurioita (tai satut aiheuttamaan sellaisen vahingossa itse), informoi siitä välittömästi hallitusta!
Vene pidetään kettingillä lukittuina rannalla. Pidä veneen lukitsemisen lisäksi huolta myös oheisvarusteista (airot, ankkuri, haavi) ja varmista, että ne säilyvät tallessa lukitsemalla ne veneen kanssa samaan kettingiin.
Veneen varustukseen ei kuulu pelastusliivejä, joten ota kelluntavälineet mukaasi itse. Äyskäreitä rannalla pitäisi olla saatavilla, mutta ei välttämättä.
Veneen avaimia voi kysellä seuraavilta hallituksen jäseniltä:
Antti Mertanen, a.mertanen1@gmail.com o4o7438224
Perämoottori (tällä hetkellä pois käytöstä)
POKAn perämoottori on 4-hevosvoimainen ja kiinteätankkinen monenlaisia vesiä (ja kaloja) nähnyt vempele. Se soveltuu käytettäväksi seuran soutuveneiden perässä ja sitä voi myös lainata oman veneen takatuuppariksi tarpeen vaatiessa.Varaaminen ja sijainti
Perämoottorin voi varata itselleen ottamalla yhteyttä hallitukseen, varsinaista varauskalenteria ei tällä hetkellä vekottimelle ole.Moottori sijaitsee pääsääntöisesti seuran varastossa Otaniemessä, josta sen hallituksen avustuksella saa ulos.
Vene on aina varattu ensisijaisesti seuran virallisille reissuille jos sitä reissuilla tarvitaan.
Käyttö
Moottorissa käytetään 95E:tä jossa on 2% kaksitahtiöljyä. Kyseistä seosta myydään mopoille tarkoitetuista tankkauspisteistä tai sen voi itse sekoittaa omaan kanisteriin. Perämoottorin tankin täyttöaukko on juuri sopiva esim. 1,5 l:n muovista limupulloa varten. Litralla selviää kauan, varsinkin jos keskittyy jigistelyyn. Samanlaisesta 1,5 l muovipullosta on myös helppo tehdä suppilo jos aikoo kaataa bensiinin tankkiin suuremmasta kanisterista. Perämoottorin tankin koko lienee n. kolme litraa. Huomatkaa, että öljyn käyttö on TÄYSIN VÄLTTÄMÄTÖNTÄ! Kone ei toimi ilman sitä.Perämoottorin rikastin eli "ryyppy" on rikkoutunut ja sittemmin korjattu asentamalla rikastinvivuksi messinkinen iso mutteri. Mutteri kiertyy vajaat puoli kierrosta ja vastapäivään kierrettynä se on poissa päältä, myötäpäivään kierrettynä rikastin on päällä.
Konetta käynnistettäessä potkurin on syytä olla vedessä jotta kone saa jäähdytysvettä. Konetta voi testata lyhyesti myös kuivalla maalla. Ennen käynnistystä vaihdevivun (iso vipu koneen vasemmalla sivulla) on oltava keskiasennossa eli vapaalla.
Käynnistäminen tapahtuu avaamalla polttoainehana (vasemmanpuoleinen kierrettävä vipu koneen etuosassa), kiertämällä polttoainetankin korkissa olevaa ilmaruuvia kierroksen verran auki, kiertämällä messinkimutteria eli rikastinta puoli kierrosta myötäpäivään eli auki asentoon, kiertämällä kaasukahva START-asentoon ja vetäisemällä napakasti käynnistinnarusta. Jos kone ei muutamalla kiskaisulla käynnisty, on rikastin syytä kiertää pois päältä. Seuraavalla vetäisyllä kone yleensä käynnistyy. Koneen käynnistyttyä on rikastin aina kierrettävä kokonaan pois päältä.
Vaihde kytketään kääntämällä vivusta keulaa kohti koneen ollessa tyhjäkäynnillä. Peruutusvaihde kytketään työntämällä vipua vastaavasti taaksepäin. Peruutettaessa on syytä olla varuillaan kaasun käytön kanssa koska kone saattaa "kipata" jos koneen kallistusta säätävä vipu ei satu olemaan kolossaan.
Kone sammuu rikastimen vieressä olevaa punaista kuminappia painamalla.
Kone on syytä kallistaa eli nostaa potkuri ilmaan rantaan tultaessa välittömästi sammuttamisen jälkeen jotta se ei turhaan kolhiutuisi kiviin.
Päivän ajelun päätteeksi pitää polttoaineen syöttöhana sulkea ja ajaa kaasuttimessa jäljellä olevat bensat pois. Tällä estetään bensan kuivumisesta kaasuttimeen johtuva neulaventtiilin tukkeutuminen (mikä selittää usein sen, ettei kone millään käynnisty). Erityisen tärkeää kaasuttimen tyhjentäminen on ennen pidempiaikaista säilytystä!
Käytäntö tietysti opettaa, mutta koneen oikeata käyttöä neuvovat myös kokeneemmat POKAlaiset. Kysy jos olet epävarma!
Huolto
Kone on aina talven jälkeen huollon tarpeessa ennen käyttöönottoa. Ensimmäinen käyttäjä keväällä velvoitettakoon huolehtimaan siitä!- Peräöljyn vaihto. Tämä on tärkein huoltokohde! Jos vanha öljy on mennyt valkoiseksi tarkoittaa se sitä, että sinne on päässyt vettä sekaan. Kannattaa tarkistaa täyttöruuvin tiiviys. Vaihto tapahtuu siis siten, että avataan molemmat (ylä- ja ala-) reiät, annetaan vanhan öljyn valua ulos. Tätä helpottaa se, että moottoria on säilytetty ainakin yön yli lämpimässä. Uusi öljy (tuubissa tms., saa huoltoasemilta) puristetaan perään alareiästä. Kun öljy alkaa valua yläreiästä on öljytila täynnä. Suljetaan yläreikä ruuvilla, käännetään kone kyljelleen ja suljetaan alareikä.
- Tulpan kärkivälin säätö, 0,4 mm. Jos elektrodit pahasti kuluneet niin vaihto on paikallaan.
- Kaasuttimessa on ruuvi, josta sen saa tyhjennettyä esim. ennen pitempiaikaista säilytystä. Se usein unohtuu edellisenä syksynä. Bensa tuppaa kuivumaan sieltä ja töhkääntymään erilaisiin asiattomiin kohtiin. Kannattaa varmistaa koneen toimivuus jo ennen lähtöä tai varautua purkamaan kaasutin paikan päällä. Lämpimässä, eikä venerannan räntäsateessa.
- Liikkuvien osien, lähinnä säätöjen, rasvaaminen/öljyäminen vaseliinilla ja voiteluöljyllä.
- Polttoainesuodatin pitää vaihtaa ainakin joka toinen vuosi ja ainakin jos se on selkeästi hyvin likainen.
- Sinkkipala potkurin vieressä pitää tarkastaa. Vaihdettava n. kolmen vuoden välein.
- Potkurin sokkia on koneen kopan sisällä rautalangalla sidottuna muutama kappale. Niiden olemassaolo kannattaa tarkastaa.